Van diagnose naar herstel
Gen. 3:6 De vrouw keek naar de boom. Zijn vruchten zagen er heerlijk uit, ze waren een lust voor het oog, en ze vond het aanlokkelijk dat de boom haar wijsheid zou schenken. Ze plukte een paar vruchten en at ervan. Ze gaf ook wat aan haar man, die bij haar was, en ook hij at ervan.
Door Adams infectie ga je dood, door Jezus´ injectie eeuwig leven.
Romeinen 5:12-21
Als een koning of president van een land, een vader of moeder van een gezin of een manager van een bedrijf, een keuze maakt met fatale gevolgen, dan treft dit ook de burgers van het land, de kinderen in het gezin of de werknemers in het bedrijf. Zo gaat ook het zondeprobleem van de mensheid helemaal terug tot Adam, die geroepen was te heersen over de schepping. Hij zondigde als hoofd van het menselijk geslacht en “infecteerde” daarmee de hele mensheid. Adam was ongehoorzaam en zette zo de deur open voor de zonde. Hij werd niet verleid als Eva, maar koos er bewust voor. Hiermee kwam een geestelijk proces op gang. Zonde ging heersen en opende vervolgens de deur voor de dood. Want het loon voor de zonde is de dood (Gen. 2:17; Rom.1:32; 6:23).
Iedereen is “in Adam” door geboorte
In Adam regeerde de macht van de zonde en dood, zo ook in ieder mens die wordt geboren. Voor westerse individualisten lijkt het misschien vreemd om te zeggen “alle mensen sterven omdat Adam zondigde”. Dat alle mensen sterven omdat zij zelf zondigen is beter te begrijpen. Alle mensen volgen Adams voorbeeld en zondigen “zoals Adam” en daarom sterven ze (Rom. 3:23). Dit is waar, maar de Bijbelse boodschap gaat dieper (Rom. 5:13-19). De mensen waarover we lezen in Genesis konden de wet van Mozes niet breken omdat de wet pas in Exodus werd gegeven. Straf kan niet toegerekend worden wanneer er niet bewust een wet wordt overtreden.
De wet is niet de oorzaak van het probleem. Waarom stierven ze dan? Omdat ze zondaren waren vanwege hun hoofd Adam. Door de overtreding van één mens moesten alle mensen sterven.
Opnieuw geboren “in Christus”
De “infectie van Adam” is als zwaartekracht, een geestelijke wet van God. Omdat de mens nu zondig is van natuur zal hij zondigen. Wat je doet wordt immers bepaald door wie je bent. Het evangelie brengt de omkering van dit proces: door één mens worden alle mensen die in Jezus geloven, rechtvaardig verklaard:Christus “injecteert” de mensheid met nieuw leven. Iemand die rechtvaardig is, zal rechtvaardige daden doen. Als de dood heeft geheerst door de overtreding van één mens, is het des te zekerder dat allen die de genade en de vrijspraak in zo’n overvloed ontvangen, zullen heersen in het eeuwige leven, dankzij die ene mens, Jezus Christus (Rom. 5:17; 1 Kor. 15:22; 2 Kor. 5:13-14; Kol. 1:13-14). In Christus regeert de macht van genade en leven!
[Bijbelstudie: opnames les 2] [ Romeinenkrant]